Retail in zwaar weer. Wat heeft dat met het huishoudboekje te maken? Dat is vrij makkelijk. Omdat veel nederlanders een huishoudboekje aanschaffen en meer gaan letten op hun uitgave. Natuurlijk is dit een goed teken voor de consument zelf. Want als hij meer op zijn uitgave let, houdt hij of zij meer over om te sparen.
Maar de winkels merken natuurlijk wel dat mensen nu toch wel twee keer nadenken voordat ze een aankoop doen. Daarnaast hebben natuurlijk ook de online winkels een groot deel van de omzet weggesnoept van de fysieke winkels.
Uit een sector update van de ABN Amro bank bleek dat de omzet van de fysieke winkels sinds het begin van de crisis is gedaald met 14 procent.
Tot voor kort werden online winkels altijd als logische schuldige werden aangewezen van de dalende verkopen. Maar de online retail beslaat 5,6 procent van de totale markt en kan dus niet geheel verantwoordelijk gehouden worden voorde malaise in de fysieke winkels. Zo stelt de bank uit onderzoek.
Het is vooral de consument die invloed uitoefent op de retail cijfers. Door een dalend beschikbaar inkomen sinds 2008 gebruiken steeds meer consumenten hun inkomen nu om schulden af te lossen. De consument wil dus eerst zijn huishoudboekje op orde hebben. Logisch gevolg is dat er minder uit gegeven wordt en dat de winkels dit dus merken in hun omzet.
Wil jij ook financieel gezond worden? Bekijk dan eens onze aanbieding!